نقد و بررسی فیلم سینمایی پرونده باز است
کیومرث پوراحمد قدیمیترین فیلمسازی است که در جشنواره چهل و یکم فجر با فیلم پرونده باز است حضور دارد. پوراحمد که سابقه ساخت آثار ماندگاری همچون قصههای مجید، خواهران غریب، به خاطر هانیه و شب یلدا را در کارنامه کاریاش دارد در چند سال اخیر نتوانست آثاری همرده فیلمهای پیشین خود بسازد. حالا او با این فیلم سراغ یکی از پروندههای جنایی و پرحاشیه در دهه ۸۰ رفته است. شاید این فیلم یادآور سریال خوب سرنخ باشد که پوراحمد تصویر جذابی از پلیس ایرانی با بازی جهانبخش سلطانی ارائه کرده بود.
داستان فیلم پرونده باز است برگرفته از پروندهای جنایی و پرحاشیه در دهه ۸۰ است. در این فیلم که فضای جنایی و ملتهب دارد، یک نوجوان ۱۵ ساله مرتکب قتل شده و حالا در انتظار حکم دادگاه است.
بازیگران فیلم سینمایی پرونده باز است
پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، شادی مختاری، علی باقری، سام قریبیان، مهلقا باقری.
بازیگران نوجوان: پویا نجفی، راشین ربی، مهبد جهاننوش، محمدمتین ستاری.
صحبت های تهیه کننده فیلم در نشست خبری جشنواره فجر
علی قائم مقامی | تهیه کننده پرونده باز است:
- دوست داشتم اقای پوراحمد حضور داشتند حتی امروز هم با ایشان صحبت کردند که تشریف بیاوردند و نیامدند. ایشان پیش کسوت سینماست و حق به گردن سینما دارند. من دیدم تمایل ندارند دیگر اصراری نکردم. همه می دانند چرا ایشان نیامده! می توانم بگویم ایشان کسالت داشته ولی من گفتم یک بار به ایشان گفتم تمایل نداشتند و نیامدند.
- این قصه به لحاظ زمانی در سال ۱۳۹۰ روایت میشود. نظر برخی دوستان این است که دوره این فیلمهای اخلاقی گذشته است اما نظر ما اینگونه نیست. این فیلم ترکیبی از واقعیت و خیال نویسنده است. در کل اگر بخواهم بگویم ۵۰ درصد براساس واقعیت بوده است.
- فیلمنامه این فیلم بارها توسط مرکز رسانهای قوه قضاییه خوانده و بررسی شده و به هیچ وجه ایرادات حقوقی و کیفری ندارد.
- این که میگویید خبرنگار در فیلم «پرونده باز است» واقعی نیست به این دلیل است که شرایط خبری در ۱۱ سال اخیر تغییر پیدا کرده است. لوکیشن خبری در خبرگزاری ایلنا فیلمبرداری شده است.
- تنها ۵۰ درصد این فیلم واقعیت دارد. باید بگویم که تایید نهایی قوه قضاییه را داریم.
- این فیلم در بخش خصوصی تهیه شده است. سرمایه آن متعلق به بنده است و هیچ سازمانی در تهیه آن دخیل نیست. تنها کاری که قوه قضاییه کرد، امکاناتی مانند در اختیار گذاشتن زندان بود که ما توانستیم در آن فیلمبرداری کنیم.
جناب آقای محمد امین ناصری فرد
عجزی به نام پایان باز
فیلم پرونده باز است با یک پایان بندی نامناسب پرونده خود در جشنواره فیلم فجر را بست. جدای از کیفیت پایین فیلم که در حد و اندازههای جشنوارۀ ملی نبود تنها نکتهای که میشود پیرامون این فیلم به بحث پرداخت همین استفاده نادرست و به غلط از پایانهای به اصطلاح باز در فیلمهاست.
این مسئله کاملا مشهود است که کارگردانان و نویسندگان فیلمنامهها گاهی اوقات برای فرار از پایانبندیهای کلیشهای که ناگزیر به اجرای آن هستند، دست به دامان پایان باز بشوند تا به نوعی ضعفِ پایان فیلم را پشت این تکنیک جذاب و مخاطب پسند پنهان کنند.
آنچیزی که خالقان آثار تصویری مانند عوامل فیلم پرونده باز است باید بدانند این است که مخاطب سینما همیشه تفاوت دست خالی نویسنده و مجبور شدن در بهکارگیری این نوع پایانبندی را با انتخاب هوشمندانه خواهد فهمید و در این زمینه بنظر نمیرسد فیلم پرونده باز بتواند در اکران عمومی همراهی و اقبال تماشاگران را به خود جلب کند.
جناب آقای سجاد کمالی نیا
یکی از سوالاتی که باید مسئولین جشنواره فجر پاسخگو باشند، این است که چرا فیلم هایی با این سطح از کیفیت فنی و محتوایی ضعیف می بایست در بخش سودای سیمرغ جشنواره شرکت کنند؟ فیلم پرونده باز است در بهترین حالت یک تله فیلم با داستان تکراری بود نه یک فیلم سینمایی در جشنواره فجر.
اما جای تعجب دارد که چرا کیومرث پوراحمد با کارنامه درخشان خود، چنین اثری را می سازد؟ از نظر محتوایی، این فیلم با یک فیلمنامه قابل پیش بینی و با نقص های زیاد به موضوع تکراری قصاص در اثر قتل غیرعمد در بین نوجوانان و جوانان می پردازد.
ما در کشور دچار مسائل و آسیب های اجتماعی متنوعی در بین نوجوانان هستیم که هر کدام از آن ها میتواند موضوع یک فیلم سینمایی خوب باشد اما متاسفانه فیلم کیومرث پوراحمد دوباره به سراغ موضوعی رفته است که چندین فیلم و سریال تا به حال درباره آن ساخته شده است و در انتها نیز هیچ راهکاری برای حل این مسئله و معضل نیز ارائه نمی کند.