نقد و بررسی فیلم سینمایی هایپاور
هادی محمدپور کارگردان فیلم هایپاور جزو فیلمسازان اول جشنواره فجر است. او که پیش از این در حوزه فیلم کوتاه فعالیت میکرده است در نخستین تجربه فیلمسازی به سراغ یک فیلم جنگی رفته و از رشادتهای پدافند هوایی اصفهان در دوران ۸ سال دفاع مقدس صحبت کرده است.
داستان نقش پدافند هوایی ارتش در عملیات والفجر هشت و طرح ابتکاری شهید منصور ستاری. هایپاور دومین فیلم با موضوع زندگی حرفهای شعید منصور ستاری است. فیلم منصور ساخته سیاوش سرمدی که در جشنواره سیونهم حضور داشت هم به زندگی و فعالیتهای این شهید والامقام میپردازد.
جناب اقای محمد امین احمدی مهر
یکی از اشکالات این فیلم دیالوگ های خشک بود که با غیرحرفهای استفاده کردن بازیگران از آن دیالوگ ها این نقص بیشتر جلوه میکرد. موسیقی متن دقیق نبود. فیلمنامهی این اثر ضعف هایی داشت که در کل اصلا راضی کننده نبود.
جناب آقای محمد کلاته ملایی
وقتی سینما بلد نباشی و دوربین نفهمی، نتیجه میشود فیلمی بشدت آماتوری ،عقب افتاده و ناتوان چه در خلق شخصیت،چه در خلق موقعیت و چه انتخاب بازیگر که صحبت کردن در تمام سطوح فنی و غیر فنی فیلم هدر دادن وقت مخاطب است و بس.
فیلم اصلا نمیتواند چگونگی خلق ایده پدافندی و مهمتر از آن، اجرای این ایده را برای مخاطب به تصویر بکشد،گرفتن چند نما از پدافند و کات به هواپیماهای جنگنده و چند تا تلفن و گفتن چند اصطلاح تخصصی نمیتواند عملیات بسازد و افتخار و غرور.
در سینما اگر از تصویر استفاده درست نکنی،آن تصویر بر علیه تو میشود و این یکی از مهمترین خواص این مدیوم است که تو را لو میدهد و ارزش کار بزرگ شهیدانی چون ستاری را به یک کار کوچک و ابتر تقلیل میدهد.
حتی در ساختن چهره شهیدان دیگری که مشخص نمیشود چرا در فیلم حضور دارند،نظیر شهید بابایی و شهید صیادی هم فیلم دچار همین مشکل میشود و لطمه بزرگی به شناخت مخاطب میزند.
ای کاش ارگان های که دستور ساخت چنین فیلمهایی را میدهند و بودجه آن را تامین میکنن در انتخاب عوامل دقت بیشتری به خرج دهند تا نتیجه نهایی در سطحی ترین شکل ممکن علیه موضوع فیلم نباشد.